Polacy wybrali nazwę dla nowego pociągu. Pojedzie już 1 marca
Czeski przewoźnik kolejowo-autobusowy Leo Express 1 marca 2026 r. uruchomi nowe, bezpośrednie połączenie kolejowe z Krakowa do Warszawy, które będzie kontynuowane do Pragi (dzienne oraz nocne). Z tej okazji zaprosił polskich pasażerów do wspólnej zabawy i wymyślenia nazwy dla swoich pociągów. Zgłoszenia można było wysyłać do końca października.
Leopold pojedzie po polskich torach
Jury uznało, że najlepiej dopasowana do pociągu będzie nazwa Leopold. „Nazwę Leopold wybraliśmy z kilku powodów, które naturalnie łączą naszą markę i polskie realia. Nazwa zawiera w sobie część nazwy Leo Express, a jednocześnie nawiązuje do Polski, gdzie nasze pociągi będą kursować na nowej trasie między Warszawą a Krakowem. Nawiązujemy też do tradycji przydomków używanych w Czechach, gdzie pasażerowie często zwracają się do naszych pociągów potocznie „Leoš”. – tłumaczy rzecznik Leo Express, Emil Sedlařík.
W czasie trwania konkursu wiele osób zastanawiało się nad tym, czy w razie zgłoszenia tej samej nazwy zdecyduje zasada pierwszeństwa.
Zwycięską nazwę nadesłało kilkudziesięciu uczestników. Główną nagrodę, czyli voucher na podróże o wartości 2000 zł, otrzyma osoba, która jako pierwsza przesłała tę propozycję. Wszyscy pozostali otrzymają wyróżnienie w formie vouchera o wartości 200 zł. Łącznie nadesłano ponad 4500 propozycji nazw.
Leo Express już jeździ z Krakowa do Pragi
Leopold ma kursować na trasie: Warszawa-Opoczno-Włoszczowa-Krakow-Oświęcim-Ostrawa-Ołomuniec-Praga. Przewoźnik uruchomi na tej trasie niskopodłogowe, klimatyzowane pociągi Stadler Flirt. W czasie podróży pasażerowie wyższych klas otrzymują bezpłatny poczęstunek. Standardem ma być szybki internet 5G. Sprzedaż biletów ruszyła już w sierpniu. Aktualnie bilety z Warszawy do Krakowa kosztują od 42 zł.
Od 14 grudnia czeska spółka wprowadzi do rozkładu także nowe dzienne połączenie Kraków-Praga. W grudniowym rozkładzie znajdują się pociągi:
- Kraków Główny 5:08 – Praga Główna 11:43 (tylko w poniedziałki i niedziele)
- Kraków Główny 14:25 – Praga Główna 20:43
Od 1 marca 2026 roku liczba połączeń ma być zwiększona do czterech dziennie.
Jak mówił „Wprost” dyrektor generalny Leo Express Peter Köhler dotychczas polscy pasażerowie na trasie Kraków-Praga najchętniej wybierali miejsca w najwyższej klasie Premium – cichym przedziale z rozkładanymi fotelami, na których można spać.